Terug naar stadsplattegrond
Rotterdam Centrum
Overzicht 2017
04-07-2017 besluitBestemmingsplan Haringvliet

De huidige bestemmingsplannen in het plangebied zijn ouder dan tien jaar. De Wet ruimtelijke ordening verplicht gemeenten om bestemmingsplannen iedere tien jaar te actualiseren. Doelstelling van de actualisatie is een vastgesteld bestemmingsplan, waarin de planologische en juridische kaders voor de ruimtelijke ordening in het gebied zijn verankerd. Begrenzing plangebied De plangrens is gelijk aan de plangrens van het vorige bestemmingsplan \\\"Haringvliet\\\". Aan de noordzijde vormt het hart van de Burgemeester van Walsumweg de begrenzing van het bestemmingsplan, in het oosten het Boerengat, in het zuiden het hart van de Nieuwe Maas en in het westen de Oudehaven en het hart van de Koestraat.

Bekijk document

04-07-2017 besluitKredietverlening appartementsrechten Weena 745

De appartementsrechten Weena 745 maken onderdeel uit van het Weenahofcomplex en is bekend als de Miniworldlocatie. De gemeente Rotterdam heeft in 2012 overeenstemming bereikt met Habejo over de verkoop van de appartementsrechten Weena 745 in het Weenahof, waarbij Miniworld de huurder werd van Hajebo. De feítelijke levering neeft plaats gevonden in december 2013. Bij levering hebben kostenverrekeningen plaats gevonden.

Bekijk document

22-06-2017 besluitVoorbereidingsbesluit Schiekadeblok

Dit een voorbereidingsbesluit: ln Rotterdam Central District (RCD) zijn enkele ontwikkellocaties gelegen, waaronder het Schiekadeblok. Dat gebied is gelegen tussen de Schiekade, de Delftsestraat, het Delftseplein en het spooremplacement. Voor dit gebied wordt een nieuw stedenbouwkundig plan uitgewerkt. Voor het Schiekadeblok is geen bestemmingsplan van kracht. Momenteel is er voor de gemeente Rotterdam, in geval van particuliere eigendom, geen mogelijkheid om eventuele niet gewenste ontwikkelingen tegen te gaan. Om als gemeente ongewenste ontwikkelingen te voorkomen stellen wij u voor om een voorbereidingsbesluit te nemen voor de particuliere percelen van het Schiekadeblok. Gelijktijdig zal gestart worden met het opstellen van bestemmingsplan, waarin de uiteindelijke stedenbouwkundige plannen worden opgenomen.

Bekijk document

01-06-2017 besluitWijziging bestemmingsplan collectiegebouw Museum Boijmans van Beuningen

Het Erasmus MC heeft beroep ingesteld tegen het op 13 oktober 2016 vastgestelde bestemmingsplan en bezwaar op de op 3 oktober 2016 verstrekte omgevingsvergunning. in overleg zijn wij tot overeenstemming met hen gekomen, zodat zij hun beroep en bezwaar zullen intrekken. Afgesproken is dat er twee tekstuele aanpassingen in het bestemmingsplan worden voorgelegd ter vaststelling door uw raad. Met deze tekstuele aanpassingen wordt expliciet vastgelegd dat niet alleen bij de bouw maar ook bij de exploitatie de privacy gewaarborgd blijft.

Bekijk document

16-03-2017 besluitBestemmingsplan Dijkzigt

Het plangebied van het bestemmingsplan Dijkzigt is grotendeels gelegen in gebied Centrum en voor een klein deel in gebied Delfshaven. Het plangebied ligt tussen de Rochussenstraat, Westersingel, Westzeedijk en Coolhaven en heeft uitlopers naar Claes de Vrieselaan, De Vliegerstraat, Lieve Verschuierstraat, Hondiusstraat en Snellinckstraat. Het gebied omvat onder meer het Museumpark, het Erasmus MC en de Hogeschool Rotterdam. De plangrenzen zijn zo gekozen dat het plan aansluit op de geldende bestemmingsplannen: Oude Westen, Cool, Scheepvaartkwartier, Lloydkwartier, Delfshaven, en Middelland I Het Nieuwe Westen, het Collectiegebouw Museum Boijmans Van Beuningen in het Museumpark en het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan Coolhaven.

Bekijk document

23-02-2017 besluitBesluit evaluatie Bestuursmodel Rotterdam

Op basis van het evaluatierapport ‘Een kwestie van kiezen. Naar een complementaire democratie voor alle Rotterdammers‘ wordt er een voorstel opgesteld tot aanpassing van het Bestuursmodel Rotterdam

Bekijk document

02-02-2017 besluitMini-enquete Boompjeskade

Voor de enquête Boompjeskade is onderstaande zoekvraag geformuleerd: Hoe verhoudt de oprichting van de vastgoedorganisatie‘ zich tot de fraudezaak Boompjeskade en de afwikkeling tot in de periode 2016? 1. Op welke wijze is de centrale vastgoedorganisatie tot stand gekomen? Welke bestuurlijke en ambtelijke keuzes hebben gedurende de periode vanaf de oprichting tot in 2016 al dan niet invloed gehad op de ontwikkeling van de Vastgoedorganisatie? 3. Welke administratieve, financiéle, bestuursmatige, organisatorische en juridische aspecten hebben er mogelijk toe geleid dat een fraudezaak zoals deze heeft kunnen ontstaan? 4. Hoe is ambtelijk en bestuurlijk geacteerd om tot een optimale afwikkeling van deze zaak te komen? 5. Welke aanbevelingen en aanvullende maatregelen kan de commissie doen om herhaling te voorkomen, op basis van het onderzoek en de beantwoording van de vragen een tot en met vier?

Bekijk document

Overzicht 2016
15-12-2016 besluitHerinrichting Coolsingel

Er is een investeringskrediet van C 58,1 mln verstrekt ten behoeve van de herinrichting van de Coolsingel. Na de herinrichting is de verkeerscapaciteit van de Coolsingel lager. Een deel van het verkeer dat een herkomst of bestemming in de Binnenstad heeft, zal alternatieve routes nemen om bijvoorbeeld bij de parkeergarages te komen. Het doorgaande verkeer zal vaker via de s-Gravendijkwal of de Mariniersweg/ Goudsesingel rijden. Sommige straten zullen een toename van het autoverkeer laten zien, andere een afname. Het bestaande netwerk kan deze wijzigingen aan. Reistijden zullen naar verwachting op een aantal routes licht toenemen. Verwacht wordt dat het regionale verkeersnetwerk na 2020, door de realisatie van de Blankenburgtunnel en de aanleg van de A13/16, verder de Rotterdamse Ruit en Binnenstad zal ontlasten.

Bekijk document

15-12-2016 besluitCollectiegebouw Museum Boijmans van Beuningen

De grondexploitatie dient tijdig te worden geopend voor de levering van de bouwrijpe grond voor de start van de bouw. De gestelde eis van 700Zo voorverhuur van de depots aan particuliere verzamelaars is nog niet volledig ingevuld. De onzekerheid als gevolg van de door derden ingediende bezwaren bij de Raad van State, het gegeven dat de potentiële gegadigden nu nog geen helder beeld kunnen vormen van de mogelijke depots, en het feit dat het gebouw pas over ca. drie jaar kan worden gebruikt, maken het lastig voor potentiële verzamelaars om nu een bindende handtekening te zetten. Er is echter wel ruime interesse.

Bekijk document

15-12-2016 besluitOnttrekking deel van de Steigersgracht voor realisatie Rif010

Voor de realisatie van het stadsinitiatief Rif010 is het noodzakelijk dat een deel van de Binnenrotte aan het waterareaal wordt onttrokken om daar de watersportvoorziening voor het goifsurfen van Rif010 aan te leggen. Om dit ook juridisch correct vorm te geven is het thans wenselijk dat u als raad deze onttrekking in een besluit vastlegt. Het project Rif010 is voorzien in een deel van de Binnenrotte waar geen scheepvaart of pleziervaart mogelijk is. De Binnenrotte loopt namelijk dood bij de Blaak en bij de Meent is de doorvaartmogelijkheid belemmerd door een vaste brug en beperkte vaardiepte door het dak van de spoortunnel. De watersportvoorziening is ingepland in een doodlopende arm van dit deel van de Binnenrotte. Het water is ondiep en alleen bevaarbaar voor de bootjes van Kids Marina. Om deze bootjes de gelegenheid te blijven geven de Binnenrotte te bevaren, is bij de Vlasmarktbrug een geul vrijgehouden zodat na realisatie van Rif010 de doorgang naar de Wezenburg vrij blijft.

Bekijk document

24-11-2016 besluitBedrijveninvesteringszone BIZ Kruiskade 2017

Het nieuwe BIZ-gebied Kruiskade beoogt een looptijd van 5 jaar. De maximale looptijd is ook 5 jaar, een kortere periode is dus mogelijk. Qua heffingsystematiek kan worden gekozen voor een vaste bijdrage of een percentage van de WOZ-waarde, al dan niet voorzien van een minimum en maximum bijdrage. BIZ Kruiskade heeft gekozen voor een vast bedrag per jaar van 6 1.565,00.

Bekijk document

13-10-2016 besluitAanpassingen bestemmingsplan Collectiegebouw Museum Boijmans Van Beuningen

De aanpassingen aan het eerder vastgestelde bestemmingsplan zijn noodzakelijk om het (aangepaste) bestemmingsplan Collectiegebouw Museum Boijmans Van Beuningen definitief, onherroepelijk vast te stellen. De Raad van State heeft de gemeenteraad een drietal aanpassingen opgelegd inzake het eerder door u vastgestelde bestemmingsplan ‘Collectiegebouw Museum Boijmans Van Beuningen’. De overige bezwaren tegen het bestemmingsplan heeft de Raad van State ongegrond verklaard.

13-10-2016 besluitNota openbare toiletvoorzieningen (Zeiknota)

Rotterdam wil een attractieve en gastvrije stad zijn. Onderdeel van de gastvrijheid zijn een toegankelijke, schone, hele en veilige stad. Openbare toiletvoorzieningen op locaties waar veel mensen verblijven, horen hier ook bij. Echter, Rotterdam heeft een beperkt aantal openbaar toegankelijke toiletvoorzieningen. De afgelopen periode is hiervoor door diverse partijen zoals het college, de stadsmarinier, ondernemers, burgers, en ambtenaren aandacht voor gevraagd. Deze vragen betreffen het onderhoud en beheer van de huidige voorzieningen, de functionaliteit van de huidige voorzieningen, verzoeken en noodzaak tot uitbreiding in het uitgaansgebied (o.a. Witte de Withstraat, Binnenrotte en Oude Haven) en de wens te komen tot een visie voor de gehele stad met specifieke aandacht voor de binnenstad ten aanzien van openbare en openbaar toegankelijke toiletvoorzieningen. In deze nota staat de vraag centraal of we in Rotterdam (meer) openbare toiletvoorzieningen willen en zo ja aan welke randvoorwaarden ze moeten voldoen. Als doelgroepen worden onderscheiden mannen, vrouwen, gehandicapten, ouderen en baby’s.

08-09-2016 besluitBestemmingsplan Gedempte Zalmhaven

Het nu vooriiggende ontwerpbestemmingsplan \"Gedempte Zalmhaven\" beoogt een woontoren mogelijk te maken met een hoogte van ca. 190 meter (de opgenoemde Zalmhaventoren), met een architectonische afwerking tot ca. 215 meter. Ten westen van deze toren zullen twee lagere woongebouwen van maximaal 70 meter worden gerealiseerd bovenop een onderbouw van 5 bouwlagen. In de plint van de onderbouw is ruimte voor (commerciële) voorzieningen, waaronder horeca. Het (ontwerp)bestemmingsplan “Gedempte Zalmhaven\" maakt maximaal 485 woningen mogelijk. In de hoogbouw is het mogelijk een hotel te realiseren met maximaal 288 kamers, bij gebruikmaking hiervan zal het aantal woningen maximaal 375 bedragen Daarnaast maakt het (ontwerp)bestemmingsplan “Gedempte Zalmhaven” maximaal 7.700 m2 bruto vloeroppervlak aan commerciële ruimten mogelijk, zoals maatschappelijke voorzieningen, cultuur en ontspanning, kleinschalige bedrijfsactiviteiten, kantoren (maximaal 1.000 m2 bruto vloeroppervlak (bvo) per vestiging) en horeca (maximaal 1.000 m2 bvo). Binnen het plangebied zijn 531 parkeerplaatsen voorzien.

Bekijk document

02-06-2016 besluitBestemmingsplan Forum

Projectbeschrijving/lnhoud nieuw plan Forum betreft een bouwproject dat bestaat uit 4 samenhangende onderdelen. Beeldbepalend is de renovatie van het voormalige ABN AMRO-gebouw (rijksmonument). Verder wordt de oude kantoortoren getransformeerd tot 103 huurwoningen. De ruimte tussen het oude ABN AMRO-gebouw tot de uitbreiding van de Lijnbaanwinkels wordt de winkel van Primark. Tot slot wordt de bebouwing aan de Lijnbaan als onderdeel van het nieuwe plan herontwikkeld en aan de achterzijde uitgebreid. Al met al betreft het een uitgebreid programma met in totaal ca. 60.000 mz bruto vloeroppervlak (bvo) met een diversiteit aan functies (winkels, kantoor, wonen, horeca).

Bekijk document

02-06-2016 besluitBestemmingsplan Westzeedijk 399

De eigenaar van het voormalige reclasseringsgebouw aan de Westzeedijk 399 is voornemens het reeds geruime tijd leegstaande pand, met een verhuurbaar oppervlak van circa 3.232 m2, te herontwikkelen tot een woongebouw met een aantal commerciële ruimten. De herontwikkeling sluit aan op de ambitie van de gemeente Rotterdam om bestaande leegstand van met name kantoren terug te dringen en te komen tot de ontwikkeling van attractieve woonmilieus.

Bekijk document

18-02-2016 besluitBestemmingsplan Lijnbaan-Coolsingel

Door vaststelling van dit bestemmingsplan voldoet de gemeente aan de eis tot actualisering zoals bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening voor bestemmingsplannen die ouder zijn dan tien jaar.

Bekijk document

Link(s)

Verbeelding van het plan

18-02-2016 besluitBestemmingsplan Liskwartier

Het ontwerpbestemmingsplan houdt in grote lijnen de gedetailleerde bestemmingen van het vorige bestemmingsplan aan. Het plan laat op beperkte schaal bedrijven toe. Bouwhoogten worden gemaximeerd, afhankelijk van de maatvoering van bouwblokken. In bepaalde gemengde bestemmingen is kleinschalige detailhandel toegestaan, in enkele gevallen ook meer grootschalig, conform de huidige situatie. Er wordt onderscheid gemaakt in verschillende verkeersbestemmingen en de groene hoofdstructuur wordt bestemd. Ook maakt het bestemmingsplan gebruik van zogenoemde dubbelbestemmingen. Met deze dubbelbestemmingen wordt het medegebruik voor ondergrondse leidingen, archeologische waarden en de cultuurhistorische waarde van het beschermd stadsgezicht planologisch geregeld.

Bekijk document

Link(s)

Verbeelding

Overzicht 2015
26-11-2015 besluitBudget gebiedscommissies

Gebiedscommissies beschikken over een budget voor bevordering van bewonersparticipatie, het subsidiëren van bewonersinitiatieven en voor representatieve taken. Dit budget is de afgelopen jaren gekort. Gelet hierop en gelet op wensen die zijn geuit door gebiedscommissies en raadsleden wordt voorgesteld om de gebiedscommissies een handreiking te doen. Van het oorspronkelijke budget van de gezamenlijke gebiedscommissies wordt 10% meegenomen naar het eerstvolgende jaar, indien en voor zover er sprake is van onderbesteding.

Bekijk document

05-11-2015 besluitBestemmingsplan Collectiegebouw Museum Boijmans Van Beuningen

Voor de voorgenomen ontwikkeling van een gebouw waarin een deel van de kunstcollectie van het Museum Boijmans Van Beuningen wordt opgeslagen en dat toegankelijk is voor het publiek (het Collectiegebouw Museum Boijmans Van Beuningen) is een nieuw (project)bestemmingsplan noodzakelijk.

Bekijk document

08-10-2015 besluitInpassingsovereenkomst A13/A16

De gemeenteraad is akkoord gegaan met de inpassingsovereenkomst A13/Â16. De komst van de A13/A16 is noodzakelijk om de leefbaarheid rondom de A20 en A13 en rondom een aantal wegen van het onderliggende wegennet te verbeteren. Daarnaast biedt het een oplossing voor de structurele filevorming op de A13 en A20. Hiermee wordt de noordkant en het centrum van Rotterdam beter bereikbaar. Voor het onderliggende wegennet heeft de A13/A16 ook een positief effect. Onder andere de Molenlaan, President Rooseveltweg en Gordelweg krijgen minder verkeer te verwerken. Verder zijn onderstaande afsrpaken gemaakt: - Er een passage is over de A13/A16 tussen het Schiebroeksepark en het natuurgebied Vlinderstrik, te weten het recreaduct. - Er een tunnel op maaiveld komt in het Lage Bergse Bos, met aanbestedingsprikkels voor verdere verdiepen van deze tunnel. - Er fietspaden worden toegevoegd in de omgeving van de A13/A16 - Er natuur- en parkinrichtingen komen in de Vlinderstrik en Terbregseveld,

Bekijk document

Link(s)

17-09-2015 besluitKrediet voor renovatie en restauratie van de Maastunnel

Dit gaat om een krediet van 262 miljoen euro. De Maastunnel moet uiterlijk in 2019 voldoen aan de veiligheidsregels uit de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels (Warvw). Bovendien is de tunnel na 75 jaar toe aan een grote onderhoudsingreep die vooral als doel heeft de aantasting van het beton en de wapening aan te pakken. De aanbesteding van het werk is gestart. Naar aanleiding van een second opinion is besloten de kostenraming voor de renovatie en restauratie van de Maastunnel vast te stellen en voor dit bedrag een kredietbesluit aan de raad voor te leggen. Binnen afzienbare tijd worden vijf gegadigden uitgenodigd om een prijsaanbieding te doen.

Bekijk document

07-07-2015 besluitStedelijk Kader De Rotterdamse Dienstverlening

De afgelopen jaren is gewerkt aan de gemeentelijke dienstverlening aan burgers en ondernemers. Een groot deel van de gemeentelijke producten, diensten en de informatie is eenvoudig digitaal, aan de balie of via de telefoon te verkrijgen. De dienstverleningskanalen zijn ingericht. Dit heeft onder andere geresulteerd in (per jaar) 1,5 mln beantwoorde telefonische vragen via 14010, meer dan 1,5 min bezoekers op www.rotterdam.nl en bijna 2 mln bezoeken aan MijnLoket. Voortbouwend op de bestaande dienstverlening, daarbij lerend van de praktijk en rekening houdend met de trends en ontwikkelingen in de maatschappij, is het stedelijk kader voor de Rotterdamse dienstverlening vernieuwd. Dit heeft als uitgangspunt om de klanttevredenheid van een 7,0 over de digitale en telefonische service en de service via gemeentelijke publieksbalies te borgen. Daarbij werken we vanuit de ambitie om de kwaliteit van de dienstverlening nog verder te verbeteren. Over twee jaar wordt bezien of de ambitie richting een 7,5 te brengen is.

Bekijk document

04-06-2015 besluitBestemmingsplan Waterstad

Het plan wordt in het noorden begrensd door de Blaak, in het oosten door de Koestraat, Spanjaardsbrug en Willemsbrug, in het zuiden door de Nieuwe Maas en in het westen door de Schiedamsedijk . Met de vaststelling van dit bestemmingsplan wordt voldaan aan de actualiseringseis die voortvloeit uit de Wet ruimtelijke ordening voor bestemmingsplannen die ouder zijn dan tien jaar. Dit geactualiseerde bestemmingsplan faciliteert verschillende ontwikkelingen. Dit gaat om uitbreiding van scheepshelling Koningspoort; sloep- en plezierjachthaven nabij de Red Apple (bij kop Wijnhaveneiland); bouwmogelijkheden aan de Verlengde Willemsbrug / Vissteeg / Gapersteeg (de zogeheten Domuslocatie); en ontwikkel- en transformatiemogelijkheden aan de Boompjes (het Waterfront).

Bekijk document

Link(s)

Verbeelding van het plan

04-06-2015 besluitOnderzoek Rekenkamer over Wereldmuseum

Met dit onderzoek, genaamd Wereld van verschil, beoogt de rekenkamer na te gaan of de gemeente Rotterdam en de stichting wereldmuseum zich hebben gehouden aan de afspraken die bij de verzelfstandiging van het Wereldmuseum zijn gemaakt en na te gaan of de governance rond het wereldmuseum voldoende heeft gefunctioneerd.

Bekijk document

04-06-2015 besluitKadernotitie Nieuw Rotterdams Welzijn (NRW)

De gemeente heeft de taak om passende ondersteuning te bieden aan inwoners die dit nodig hebben. Voor de uitvoering van deze taken heeft de raad het beleidskader Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) vastgesteld. De nieuwe WMO biedt vanaf 1 januari 2015 de basis voor het stelsel van zorg en welzijn in Rotterdam. In Rotterdam valt de invoering van de WMO 2015 samen met de herijking van het welzijnsdomein. Met deze herijking wordt het vanaf 2016 mogelijk om niet geïndiceerde dagbesteding en ontmoeting in de wijken te organiseren. Stap voor stap komt er meer samenhang in de ondersteuning in het stelsel van zorg en welzijn. Het kader NRW legt het fundament voor toekomstbestendig welzijnswerk. Daarin is welzijn de preventieve basis voor de opgaven van de decentralisaties. De inzet richt zich op het versterken van wijknetwerken en op meer mogelijkheden om bewoners te ondersteunen zonder een (individuele) maatwerkvoorziening te verstrekken. Zo wordt getracht de druk op het stelsel van zorg en welzijn naar algemeen, toegankelijke wijkvoorzieningen om te buigen. Dit doet recht aan de focus op de wijk én draagt bij aan een betaalbaar stelsel van zorg en welzijn. De voorliggende kadernotitie Nieuw Rotterdams Welzijn 2016-2019 dient als inhoudelijk kader voor de inkoopstrategie van welzijnsvoorzieningen en de uitwerking van het opdrachtgeverschap.

Bekijk document

28-05-2015 besluitGemeentelijke coördinatieregeling Forum Rotterdam

De initiatiefnemer van het bouwproject Forum Rotterdam heeft verzocht de in artikel 3.30 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) vastgelegde coördinatieregeling toe te passen. Forum Rotterdam betreft een bouwproject in het stadshart met verschillende samenhangende onderdelen. Om dit bouwproject uit te voeren, is een aantal verschillende besluiten nodig voordat de uitvoering kan beginnen. Deze kennen alle een eigen procedure en doorlooptijd en verschillende momenten waarop iets over het project wordt besloten. Sommige besluiten kunnen zelfs niet worden genomen dan nadat een ander besluit in werking is getreden. Hierdoor ontstaat vertraging, terwijl de initiatiefnemer juist zo snel mogelijk zijn voornemen wil uitvoeren. De Wro biedt de mogelijkheid om de besluitvorming over dit bouwproject te vereenvoudigen en te versnellen in de vorm van het toepassen van de coördinatieregeling. In deze regeling blijven de oorspronkelijke bestuursorganen bevoegd om te beslissen. Ook de kaders waaraan moet worden getoetst, blijven in stand. Coördinatie in deze regeling heeft met name tot doel dat alle voor het project benodigde besluiten gelijktijdig dezelfde procedure doorlopen.

Bekijk document

19-02-2015 besluitWelstandsparagraaf Lijnbaan en Korte Lijnbaan

Met de welstandsparagraaf Lijnbaan en Korte Lijnbaan en aansluitend het aanwijzen van het gebied als ontwikkelingsgebied, krijgt de Commissie voor Welstand en Monumenten een toetsingskader. Hiermee kan zij de ambitie die de gemeente en belanghebbenden hebben voor de Lijnbaan op een pragmatische wijze ondersteunen.

Bekijk document

19-02-2015 besluitBestemmingsplan parapluherziening terassen

Met deze herziening wordt ondermeer beoogd de door de Rechtbank Rotterdam en Raad van State geconstateerde technische belemmering voor vergunning verlening op te heffen door terrassen waarvoor op grond van de apv een vergunning is vereist (zowel in het openbare gebied als op particuliere gronden), te reguleren in het van toepassing zijnde bestemmingsplan of in de van toepassing zijnde beheersverordening. De herziening heeft betrekking op in totaal 77 anologe en digitale bestemmigsplannen en beheersverordeningen die als zodanig in de regels worden genoemd. De herziening betreft 1099 bestaande, dus vergunde/gedoogde terrassen op zowel openbare als particuliere gronden bij horecagelegenheden, sportvoorzieningen, ontmoetings centra, etc.

Bekijk document

19-02-2015 besluitWijzigen regelgeving gebiedscomissies en opheffen deelgemeenten

In juli 2013 heeft de raad de verordeningen vastgesteld die de instelling van de gebiedscommissies en de vergoeding van de leden van de gebiedscommissies regelen. Beide verordeningen, de Verordening op de gebiedscommissies 2014, de Verordening geldelijke voorzieningen gebiedscommissies 2014 en het kiesreglement zijn bij besluit van uw raad in november 2013 bijgesteld. Op 19 maart 2014 zijn de gebiedscommissies gekozen en de deelgemeenten bij wet afgeschaft. De gebiedscommissieleden zijn op 7 april 2014 geïnstalleerd. Vanaf die datum zijn de gebiedscommissies actief. In de regelgeving is op veel plekken ten onrechte nog sprake van deelgemeenten of van bij deelgemeenten behorende begrippen. Met de wijzigingen wordt dit gecorrigeerd. Daarnaast zijn er bij toepassing van de nieuwe verordeningen enkele onvolkomenheden geconstateerd. Ook zijn op basis van bespreking in de commissie Gebieden enkele inhoudelijke voorstellen gedaan voor aanpassing van de verordening op de gebiedscommissies en de verordening geldelijke voorzieningen gebiedscommissieleden.

Bekijk document

Overzicht 2014
18-12-2014 besluitVerordening BI-zone eigenaren West Kruiskade 2015

Deze verordening regelt de heffing en invordering van een bijdrage aan de Bedrijven Investeringszone (BIZ) en subsidie voor de betrokken eigenaren in het gebied (West Kruiskade en omgeving). Heffingsplichtigen zijn alle eigenaren van een onroerende zaak gekarakteriseerd als niet-woning, vallend binnen de BI-zone. De BIZ heeft -als aanvulling op de gemeentelijke inzet - als doel het realiseren van een aantrekkelijker verblijfsklimaat en economische ontwikkeling op de West Kruiskade en omgeving Dit door onder andere: een representatieve en veilige winkelstraat met een aangenaam verblijfsklimaat voor pandeigenaren, ondernemers en consumenten; profilering van de winkelstraat; ?ersterken van ondernemersklimaat; aantrekken van nieuwe ondernemers binnen een brancheringsplan en verbeteren bereikbaarheid van het gebied.

Bekijk document

18-12-2014 besluitBestemmingsplan Westewagenstraat 62-80

Voor de voorgenomen herontwikkeling van een deel van de Westewagenstraat is een nieuw bestemmingsplan nodig. Aanleiding is dat de eigenaar twee leegstaande kantoorpanden wil slopen om daar woongebouwen te ontwikkelen, met in de plint een kleinschalig en gevarieerd winkel- en horecaprogramma. Dit draagt bij aan een levendig en gevarieerd centrum.

Bekijk document

18-12-2014 besluitVerordening BI-zone gebruikers West Kruiskade 2015

De verordening regelt de bijdragen van en subsidie aan gebruikers in de bedrijven investeringszone West Kruiskade en omgeving. Met gebruiker worden bedoeld: zij die in de zone een onroerend goed-zaak gebruiken die niet als woning zijn aan te merken. In aanvulling op activiteiten van de gemeente stellen de gebruikers zich ten doel het realiseren van een aantrekkelijker verblijfsklimaat en economische ontwikkeling op de West Kruiskade e.o.. Dit door onder andere: realiseren van een representatieve en veilige winkelstraat met een aangenaam verblijfsklimaat voor ondernemers en consumenten; profilering van de winkelstraat; versterken ondernemersklimaat; aantrekken van nieuwe ondernemers binnen het brancheringsplan en verbeteren bereikbaarheid van het gebied.

Bekijk document

18-12-2014 besluitEerste wijziging Verordening winkeltijden Rotterdam 2014

Deze wijziging maakt winkelen mogelijk op zon- en feestdagen van 08.00 - 12.00 uur voor gebieden met bijzondere toeristische aantrekkingskracht, en wel voor Hoek van Holland strand en Rotterdam Centrum.

Bekijk document

11-11-2014 besluitVaststelling Gebiedsplannen 2015-2018

Volgens de Verordening gebiedscommissies 2014 is de raad belast met het definitief vaststellen van de gebiedsplannen. De raad kan zo de afweging maken over het totaal van de plannen. Het gaat erom de ambities en de doelen uit de ontwerp-gebiedsplannen voor de gebieden Centrum, Charlois, Delfshaven, Feijenoord, Hillegersberg-Schiebroek, Hoek van Holland, Hoogvliet, IJsselmonde, Kralingen-Crooswljk, Noord, Overschie, Pernis, Prins Alexander en Rozenburg vast te stellen en het college op te dragen de uitvoering van de gebiedsplannen ter hand te nemen. Dit onder het voorbehoud dat deze plaatsvindt binnen door de gemeenteraad vastgestelde en nog vast te stellen beleidskaders en financiële kaders. Voor knelpunten en wensen in de plannen is de keuze de voorgestelde beoordeling te volgen.

Bekijk document



Besluiten gemeentebreed | Raadsinformatiesysteem | Bestuurlijk Informatiesysteem