Terug naar stadsplattegrond
Kralingen-Crooswijk
Overzicht 2017
07-09-2017 besluitBestemmngsplan Kralingseveer

Actualisatie van het bestemmingsplan

Bekijk document

23-02-2017 besluitBesluit evaluatie Bestuursmodel Rotterdam

Op basis van het evaluatierapport ‘Een kwestie van kiezen. Naar een complementaire democratie voor alle Rotterdammers‘ wordt er een voorstel opgesteld tot aanpassing van het Bestuursmodel Rotterdam

Bekijk document

Overzicht 2016
08-09-2016 besluitVerklaring van geen bedenkingen voor het plan Studentenhuisvesting Tramkeerlus Eerste Fase hoek Burgemeester Oudlaan/Abram van Rijckevorselweg

Door Bond Development B.V. is een aanvraag omgevingsvergunning gedaan voor het project “Tramkeerlus Eerste Fase, Burg. Oudlaan”. De aanvraag heeft betrekking op het realiseren van een woongebouw ten behoeve van studentenhuisvesting op een locatie direct ten zuiden van de tramlus aan de Burgemeester Oudlaan. Het woongebouw zal bestaan uit 280 zelfstandige wooneenheden, verdeeld over acht bouwlagen. Op de begane grond zijn gezamenlijke voorzieningen gepland, zoals bergruimten, fietsenstallingen e.d. De aanvraag past niet in het in 1997 vastgestelde bestemmingsplan “Kralingse Zoom”, omdat de nu geldende bestemming “Groenaanleg” geen woningen toestaat. In verband daarmee is een verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad nodig.

Bekijk document

07-04-2016 besluitBestemmingsplan Leonidas

De bouwlocatie Leonidas ligt in de oksel van de Abram van Rijckevorselweg en de Kralingse Zoom. In het bestemmingsplan DWL-de Esch, dat op 24 november 2011 is vastgesteld, is hier een ontwikkeling van maximaal 100 woningen voorzien. Daarbij was als gevolg van geluidscontouren geen woonbouw mogelijk in het noordelijk puntje van het plangebied. Omdat toen nog niet duidelijk was hoe de ontwikkeling van het Leonidas-gebied zou zijn, is op dat moment afgezien van nadere uitwerking van het gebied ten noorden van de betreffende geluidscontouren. Voor het gehele (Leonidas-)gebied wordt een nieuw bestemmingsplan voorgesteld om zodoende alle zaken, die nu nog geregeld worden via het privaatrecht, zoals bebouwingsnormen, in de toekomst te kunnen toetsen via het publieksrecht. In dit nu voorliggende nieuwe bestemmingsplan wordt voorgesteld het aantal van 100 woningen in het gebied terug te brengen tot maximaal 46 woningen; dit om zo te kunnen inspelen op zowel de vraag naar vrije kavels als de wens om een natuurlijke (groene) wijk te realiseren. Omdat door gewijzigde (milieu-)regelgeving woningbouw in de noordelijke punt inmiddels wel mogelijk is, wordt in het nu voorliggende plan ook woningbouw mogelijk gemaakt op de zeven noordelijke kavels (de zgn. 3e fase). Dit gebeurt onder de voorwaarde (opgenomen in de Regels) dat een geluidsscherm wordt aangelegd. Dit geluidsscherm zal worden gerealiseerd voor 1 juni 2016, dus ruim voordat de bouw van de 3e fase van start gaat.

Bekijk document

18-02-2016 besluitBestemmingsplan Paradijshof

Nieuw Crooswijk is aangemerkt als één van de negentien herstructureringsgebieden in Rotterdam. In deze gebieden wordt door middel van herstructurering getracht de wijk aantrekkelijker te maken, zodat bewoners met een midden en hoger inkomen zich in de wijk vestigen. In 2005 is hiervoor het Masterplan Nieuw Crooswijk vastgesteld. Sindsdien ondergaat Nieuw Crooswijk een metamorfose naar een groene stadswijk met ruime straten, nieuwe woningen en alle denkbare voorzieningen. Deze herstructurering vindt fasegewijs plaats. Zo is een groot deel van het Wandeloordgebied en het Nieuw Trapezium gerealiseerd- Als gevolg van de marktomstandigheden is gebleken dat de oorspronkelijke plannen, zoals vastgelegd in het Masterplan, niet volledig tot uitvoering gebracht kunnen worden. Vandaar dat besloten is tot een koerswijziging, vastgelegd in het \\\\\\\\\\\\\\\"Nieuw perspectief voor Nieuw Crooswijk\\\\\\\\\\\\\\\", waarmee uw college op 18 juni 2013 heeft ingestemd. Deze koerswijziging heeft ook gevolgen voor het deelgebied \\\\\\\\\\\\\\\'Paradijshof\\\\\\\\\\\\\\\'. Volgens de nieuwe koers biedt de sloop van circa 180 woningen de mogelijkheid om 45 eengezinswoningen terug te bouwen. Het ontwerp-bestemmingsplan is in overeenstemming met de nieuwe koers. De sloop van de oude woningen heeft inmiddels plaatsgevonden (in de periode vanaf eind 2014). Woonstad Rotterdam is voornemens om de verkoop van de nieuwe woningen in het najar van 2016 te starten en afhankelijk van de voortgang van de verkoop, te starten met de bouw van de nieuwe woningen ín het voorjaar van 2017.

Bekijk document

28-01-2016 besluitBesluit grondexploitatie studentenwoningen Burgemeester Oudlaan

Het project is onderdeel van het masterplan Campus Woudenstein van de EUR. In het masterplan campus Woudenstein is de gehele locatie van de tramlus aan de Burgemeester Oudlaan tot aan de hoek van de Abraham van Rijckevorselweg ingevuld als bebouwing. Het gaat om 3 bouwlocaties ten behoeve van studentenhuisvesting, ca. 500 woningen in totaal. De ontwikkeling van de 2 bouwlocaties gesitueerd op de tramlus is onzeker. Realisatie daarvan is afhankelijk van de verplaatsing van de tramlus. Over de toekomstige ontwikkelingen is nu nog geen duidelijkheid te geven.

Bekijk document

Overzicht 2015
17-12-2015 besluitBesluit BI-zone Lusthofstraat en omgeving 2016

De bedrijveninvesteringszone Lusthofstraat bestaat uit de volgende straten: Lusthofstraat 40 tot en met 98 en 124 even, 25 tot en met 101 oneven, Willem Ruyslaan 75, het winkelcentrum Van Kralingen, Chris Bennekerslaan 25 a tot en met c, parkeergarage ingang aan de Chris Bennekerslaan en de Voorschoterlaan 65 en 67. De Wet op de bedrijveninvesteringszones maakt het de gemeenteraad mogelijk om op verzoek van ondernemersverenigingen voor ondernemers Bl-zones in te stellen. Deze activiteiten zijn aanvullend op het basisniveau waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Een Bl-zone is een door de ondernemers zelf afgebakend gebied, waarbinnen zij op eigen initiatief samen willen investeren in activiteiten in de openbare ruimte en op het internet, die zijn gericht op het bevorderen van de leefbaarheid of de veiligheid, de ruimtelijke kwaliteit of de economische ontwikkeling van de bedrijveninvesteringszone. Het kan bijvoorbeeld gaan om het verbeteren van verkeersvoorzíeningen, bewegwijzering, groenvoorziening, afvalinzameling, verlichting, schoonmaak, onderhoud, brandveiligheid, graffitiverwijdering, promotie en marketing en het vergroten van de veiligheid door extra beveiligings- en bewakingsmaatregelen. Bij voldoende draagvlak kan de gemeente een heffing (extra belasting) instellen, waarna de opbrengst in de vorm van een subsidie wordt uitgekeerd aan de stichting, die de activiteiten namens de ondernemers uitvoert. De basis van een Bl-zone is een plan van aanpak.

Bekijk document

26-11-2015 besluitBudget gebiedscommissies

Gebiedscommissies beschikken over een budget voor bevordering van bewonersparticipatie, het subsidiëren van bewonersinitiatieven en voor representatieve taken. Dit budget is de afgelopen jaren gekort. Gelet hierop en gelet op wensen die zijn geuit door gebiedscommissies en raadsleden wordt voorgesteld om de gebiedscommissies een handreiking te doen. Van het oorspronkelijke budget van de gezamenlijke gebiedscommissies wordt 10% meegenomen naar het eerstvolgende jaar, indien en voor zover er sprake is van onderbesteding.

Bekijk document

09-07-2015 besluitVerklaring van geen bedenkingen tramkeerlus Bgm. Oudlaan, 1e fase

Bond Development B.V heeft een aanvraag een omgevingsvergunning ingediend ter realisatie van een gebouw voor studentenhuisvesting. De aanvraag past niet in het in 1997 vastgestelde bestemmingsplan Kralingse Zoom, omdat de nu geldende bestemming Groenaanleg geen woningen toestaat. In totaal 22 leden van de gemeenteraad hebben aangegeven dat zij een verklaring van geen bedenkingentraject willen doorlopen.

Bekijk document

07-07-2015 besluitStedelijk Kader De Rotterdamse Dienstverlening

De afgelopen jaren is gewerkt aan de gemeentelijke dienstverlening aan burgers en ondernemers. Een groot deel van de gemeentelijke producten, diensten en de informatie is eenvoudig digitaal, aan de balie of via de telefoon te verkrijgen. De dienstverleningskanalen zijn ingericht. Dit heeft onder andere geresulteerd in (per jaar) 1,5 mln beantwoorde telefonische vragen via 14010, meer dan 1,5 min bezoekers op www.rotterdam.nl en bijna 2 mln bezoeken aan MijnLoket. Voortbouwend op de bestaande dienstverlening, daarbij lerend van de praktijk en rekening houdend met de trends en ontwikkelingen in de maatschappij, is het stedelijk kader voor de Rotterdamse dienstverlening vernieuwd. Dit heeft als uitgangspunt om de klanttevredenheid van een 7,0 over de digitale en telefonische service en de service via gemeentelijke publieksbalies te borgen. Daarbij werken we vanuit de ambitie om de kwaliteit van de dienstverlening nog verder te verbeteren. Over twee jaar wordt bezien of de ambitie richting een 7,5 te brengen is.

Bekijk document

04-06-2015 besluitKadernotitie Nieuw Rotterdams Welzijn (NRW)

De gemeente heeft de taak om passende ondersteuning te bieden aan inwoners die dit nodig hebben. Voor de uitvoering van deze taken heeft de raad het beleidskader Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) vastgesteld. De nieuwe WMO biedt vanaf 1 januari 2015 de basis voor het stelsel van zorg en welzijn in Rotterdam. In Rotterdam valt de invoering van de WMO 2015 samen met de herijking van het welzijnsdomein. Met deze herijking wordt het vanaf 2016 mogelijk om niet geïndiceerde dagbesteding en ontmoeting in de wijken te organiseren. Stap voor stap komt er meer samenhang in de ondersteuning in het stelsel van zorg en welzijn. Het kader NRW legt het fundament voor toekomstbestendig welzijnswerk. Daarin is welzijn de preventieve basis voor de opgaven van de decentralisaties. De inzet richt zich op het versterken van wijknetwerken en op meer mogelijkheden om bewoners te ondersteunen zonder een (individuele) maatwerkvoorziening te verstrekken. Zo wordt getracht de druk op het stelsel van zorg en welzijn naar algemeen, toegankelijke wijkvoorzieningen om te buigen. Dit doet recht aan de focus op de wijk én draagt bij aan een betaalbaar stelsel van zorg en welzijn. De voorliggende kadernotitie Nieuw Rotterdams Welzijn 2016-2019 dient als inhoudelijk kader voor de inkoopstrategie van welzijnsvoorzieningen en de uitwerking van het opdrachtgeverschap.

Bekijk document

19-02-2015 besluitBestemmingsplan parapluherziening terassen

Met deze herziening wordt ondermeer beoogd de door de Rechtbank Rotterdam en Raad van State geconstateerde technische belemmering voor vergunning verlening op te heffen door terrassen waarvoor op grond van de apv een vergunning is vereist (zowel in het openbare gebied als op particuliere gronden), te reguleren in het van toepassing zijnde bestemmingsplan of in de van toepassing zijnde beheersverordening. De herziening heeft betrekking op in totaal 77 anologe en digitale bestemmigsplannen en beheersverordeningen die als zodanig in de regels worden genoemd. De herziening betreft 1099 bestaande, dus vergunde/gedoogde terrassen op zowel openbare als particuliere gronden bij horecagelegenheden, sportvoorzieningen, ontmoetings centra, etc.

Bekijk document

19-02-2015 besluitWijzigen regelgeving gebiedscomissies en opheffen deelgemeenten

In juli 2013 heeft de raad de verordeningen vastgesteld die de instelling van de gebiedscommissies en de vergoeding van de leden van de gebiedscommissies regelen. Beide verordeningen, de Verordening op de gebiedscommissies 2014, de Verordening geldelijke voorzieningen gebiedscommissies 2014 en het kiesreglement zijn bij besluit van uw raad in november 2013 bijgesteld. Op 19 maart 2014 zijn de gebiedscommissies gekozen en de deelgemeenten bij wet afgeschaft. De gebiedscommissieleden zijn op 7 april 2014 geïnstalleerd. Vanaf die datum zijn de gebiedscommissies actief. In de regelgeving is op veel plekken ten onrechte nog sprake van deelgemeenten of van bij deelgemeenten behorende begrippen. Met de wijzigingen wordt dit gecorrigeerd. Daarnaast zijn er bij toepassing van de nieuwe verordeningen enkele onvolkomenheden geconstateerd. Ook zijn op basis van bespreking in de commissie Gebieden enkele inhoudelijke voorstellen gedaan voor aanpassing van de verordening op de gebiedscommissies en de verordening geldelijke voorzieningen gebiedscommissieleden.

Bekijk document

Overzicht 2014
11-11-2014 besluitVaststelling Gebiedsplannen 2015-2018

Volgens de Verordening gebiedscommissies 2014 is de raad belast met het definitief vaststellen van de gebiedsplannen. De raad kan zo de afweging maken over het totaal van de plannen. Het gaat erom de ambities en de doelen uit de ontwerp-gebiedsplannen voor de gebieden Centrum, Charlois, Delfshaven, Feijenoord, Hillegersberg-Schiebroek, Hoek van Holland, Hoogvliet, IJsselmonde, Kralingen-Crooswljk, Noord, Overschie, Pernis, Prins Alexander en Rozenburg vast te stellen en het college op te dragen de uitvoering van de gebiedsplannen ter hand te nemen. Dit onder het voorbehoud dat deze plaatsvindt binnen door de gemeenteraad vastgestelde en nog vast te stellen beleidskaders en financiële kaders. Voor knelpunten en wensen in de plannen is de keuze de voorgestelde beoordeling te volgen.

Bekijk document

10-07-2014 besluitBestemmingsplan Admiraliteitskade 40-50-60

In het bestemmingsplan dat van kracht is, heeft het kantoorpand Admiraliteitskade 40-50-60 (De Admiraliteit) een kantoorbestemming. De eigenaar wil het pand herontwikkelen, met naast kantoorruimte ook de functie wonen en werkruimtes, bij multifunctioneel gebruik van de plint.

Bekijk document



Besluiten gemeentebreed | Raadsinformatiesysteem | Bestuurlijk Informatiesysteem