Terug naar stadsplattegrond
Hoogvliet
Overzicht 2017
16-03-2017 besluitBestemmingsplan Hoogvliet Oudeland

Met de vaststelling van het bestemmingsplan “Hoogvliet Oudeland” op 14 mei 2009, is voor de wijk Oudeland een juridisch-planologisch kader vastgelegd, dat enerzijds voorzag in een regeling voor het behoud van de bestaande situatie en anderzijds een kader bood voor de verdere herstructurering van dit deel van Hoogvliet. Mede door voortschrijdend inzicht, maar ook met het oog op het herstel van enkele omissies, dient een aantal locaties binnen het plangebied te worden herzien. Een aantal locaties kent de bestemming “groen” terwijl het feítelijk gebruik of een ontsluitingsweg betreft of een parkeerfunctie heeft. Daarnaast wordt een aanpassing doorgevoerd die van toepassing is op het gehele plangebied. De bestemming Woondoeleinden, artikel 3, lid 1 onder c is zodanig geformuleerd dat voor het parkeren van voertuigen op maaiveld niveau altijd een gebouwde voorziening moet worden gerealiseerd. Dit abuis wordt hersteld door de toevoeging “gebouwde” tussen haakjes te plaatsen. De vereiste van gebouwde parkeervoorziening wordt hiermee losgelaten; dit sluit aan op de feitelijke parkeersituatie De basis van het stemmingsplan “Hoogvliet Oudeland” blijft ongewijzigd.

Bekijk document

23-02-2017 besluitBesluit evaluatie Bestuursmodel Rotterdam

Op basis van het evaluatierapport ‘Een kwestie van kiezen. Naar een complementaire democratie voor alle Rotterdammers‘ wordt er een voorstel opgesteld tot aanpassing van het Bestuursmodel Rotterdam

Bekijk document

Overzicht 2016
28-01-2016 besluitBesluit herijking grondexploitatie Oudeland

De nieuwe grondexploitatie/plankaart 2015 heeft ruimte voor ca. 491 woningen. Hiervan zijn reeds 151 woningen gebouwd, en er zullen er nog ca. 340 gebouwd worden. Er zit een zekere mate van flexibiliteit in het woningbouwprogramma, met een bandbreedte op het geprognosticeerde aantal te bouwen woningen, omdat de bouwvelden in de plankaart een variabele invulling kennen. Rijwoningen, twee- en/of drie-onder-een-kapwoningen of vrije woningkavels zijn mogelijk. Om toch rust en structuur in de wijk te houden en zo kwaliteit te realiseren, is de voorwaarde dat de woningen binnen de stempels vallen, de zogenoemde \\\'molenwiekjes\\\', Een stempel waarbij er wordt gewerkt met woningen in korte rijtjes die telkens negentig graden ten opzichte van elkaar zijn gedraaid. Door deze variabele invulling van de woningvarianten ontstaat een bandbreedte van het totaal aantal te bouwen woningen in plaats van een vastgelegd planaanbod. De bovenkant van de bandbreedte wordt gevormd door te kiezen voor bijna geheel aan eengezinsrijwoningen als invulling voor alle bouwvelden en komt daarmee uit op nog 351 te bouwen woningen. De onderkant van de bandbreedte wordt gevormd door te kiezen voor de dure kavels en woningtypen, en komt daarmee uit op nog 221 te bouwen woningen.

Bekijk document

Overzicht 2015
17-12-2015 besluitHerijking grondexploitatie Stadshart Hoogvliet

Het schrappen van de deelplannen Aveling Zuid (77 gestapelde woningen), Unielocatie (70 eengezinswoningen) en het schrappen van het programma van deelplan Stadshart Zuid (126 woningen, ca. 8.000 m2 BVO maatschappelijke voorzieningen en halfverdiepte parkeergarage) betekent 273 woningen en ca. 8.000 m2 BVO maatschappelijke voorzieningen minder te realiseren binnen de grondexploitatie ten opzichte van het programma in de structuurschets 2012. Hierbij is er binnen de grondexploitatie ruimte voor de ontwikkeling van 38 woningen (resterende deelplan Woonpark). Stadshart Zuid blijft wel als ontwikkellocatie (zonder programma) in de grondexploitatie opgenomen en biedt mogelijkheid voor ontwikkeling op initiatief van een marktpartij.

Bekijk document

26-11-2015 besluitBudget gebiedscommissies

Gebiedscommissies beschikken over een budget voor bevordering van bewonersparticipatie, het subsidiëren van bewonersinitiatieven en voor representatieve taken. Dit budget is de afgelopen jaren gekort. Gelet hierop en gelet op wensen die zijn geuit door gebiedscommissies en raadsleden wordt voorgesteld om de gebiedscommissies een handreiking te doen. Van het oorspronkelijke budget van de gezamenlijke gebiedscommissies wordt 10% meegenomen naar het eerstvolgende jaar, indien en voor zover er sprake is van onderbesteding.

Bekijk document

07-07-2015 besluitStedelijk Kader De Rotterdamse Dienstverlening

De afgelopen jaren is gewerkt aan de gemeentelijke dienstverlening aan burgers en ondernemers. Een groot deel van de gemeentelijke producten, diensten en de informatie is eenvoudig digitaal, aan de balie of via de telefoon te verkrijgen. De dienstverleningskanalen zijn ingericht. Dit heeft onder andere geresulteerd in (per jaar) 1,5 mln beantwoorde telefonische vragen via 14010, meer dan 1,5 min bezoekers op www.rotterdam.nl en bijna 2 mln bezoeken aan MijnLoket. Voortbouwend op de bestaande dienstverlening, daarbij lerend van de praktijk en rekening houdend met de trends en ontwikkelingen in de maatschappij, is het stedelijk kader voor de Rotterdamse dienstverlening vernieuwd. Dit heeft als uitgangspunt om de klanttevredenheid van een 7,0 over de digitale en telefonische service en de service via gemeentelijke publieksbalies te borgen. Daarbij werken we vanuit de ambitie om de kwaliteit van de dienstverlening nog verder te verbeteren. Over twee jaar wordt bezien of de ambitie richting een 7,5 te brengen is.

Bekijk document

04-06-2015 besluitKadernotitie Nieuw Rotterdams Welzijn (NRW)

De gemeente heeft de taak om passende ondersteuning te bieden aan inwoners die dit nodig hebben. Voor de uitvoering van deze taken heeft de raad het beleidskader Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) vastgesteld. De nieuwe WMO biedt vanaf 1 januari 2015 de basis voor het stelsel van zorg en welzijn in Rotterdam. In Rotterdam valt de invoering van de WMO 2015 samen met de herijking van het welzijnsdomein. Met deze herijking wordt het vanaf 2016 mogelijk om niet geïndiceerde dagbesteding en ontmoeting in de wijken te organiseren. Stap voor stap komt er meer samenhang in de ondersteuning in het stelsel van zorg en welzijn. Het kader NRW legt het fundament voor toekomstbestendig welzijnswerk. Daarin is welzijn de preventieve basis voor de opgaven van de decentralisaties. De inzet richt zich op het versterken van wijknetwerken en op meer mogelijkheden om bewoners te ondersteunen zonder een (individuele) maatwerkvoorziening te verstrekken. Zo wordt getracht de druk op het stelsel van zorg en welzijn naar algemeen, toegankelijke wijkvoorzieningen om te buigen. Dit doet recht aan de focus op de wijk én draagt bij aan een betaalbaar stelsel van zorg en welzijn. De voorliggende kadernotitie Nieuw Rotterdams Welzijn 2016-2019 dient als inhoudelijk kader voor de inkoopstrategie van welzijnsvoorzieningen en de uitwerking van het opdrachtgeverschap.

Bekijk document

19-02-2015 besluitBestemmingsplan parapluherziening terassen

Met deze herziening wordt ondermeer beoogd de door de Rechtbank Rotterdam en Raad van State geconstateerde technische belemmering voor vergunning verlening op te heffen door terrassen waarvoor op grond van de apv een vergunning is vereist (zowel in het openbare gebied als op particuliere gronden), te reguleren in het van toepassing zijnde bestemmingsplan of in de van toepassing zijnde beheersverordening. De herziening heeft betrekking op in totaal 77 anologe en digitale bestemmigsplannen en beheersverordeningen die als zodanig in de regels worden genoemd. De herziening betreft 1099 bestaande, dus vergunde/gedoogde terrassen op zowel openbare als particuliere gronden bij horecagelegenheden, sportvoorzieningen, ontmoetings centra, etc.

Bekijk document

19-02-2015 besluitWijzigen regelgeving gebiedscomissies en opheffen deelgemeenten

In juli 2013 heeft de raad de verordeningen vastgesteld die de instelling van de gebiedscommissies en de vergoeding van de leden van de gebiedscommissies regelen. Beide verordeningen, de Verordening op de gebiedscommissies 2014, de Verordening geldelijke voorzieningen gebiedscommissies 2014 en het kiesreglement zijn bij besluit van uw raad in november 2013 bijgesteld. Op 19 maart 2014 zijn de gebiedscommissies gekozen en de deelgemeenten bij wet afgeschaft. De gebiedscommissieleden zijn op 7 april 2014 geïnstalleerd. Vanaf die datum zijn de gebiedscommissies actief. In de regelgeving is op veel plekken ten onrechte nog sprake van deelgemeenten of van bij deelgemeenten behorende begrippen. Met de wijzigingen wordt dit gecorrigeerd. Daarnaast zijn er bij toepassing van de nieuwe verordeningen enkele onvolkomenheden geconstateerd. Ook zijn op basis van bespreking in de commissie Gebieden enkele inhoudelijke voorstellen gedaan voor aanpassing van de verordening op de gebiedscommissies en de verordening geldelijke voorzieningen gebiedscommissieleden.

Bekijk document

Overzicht 2014
11-11-2014 besluitVaststelling Gebiedsplannen 2015-2018

Volgens de Verordening gebiedscommissies 2014 is de raad belast met het definitief vaststellen van de gebiedsplannen. De raad kan zo de afweging maken over het totaal van de plannen. Het gaat erom de ambities en de doelen uit de ontwerp-gebiedsplannen voor de gebieden Centrum, Charlois, Delfshaven, Feijenoord, Hillegersberg-Schiebroek, Hoek van Holland, Hoogvliet, IJsselmonde, Kralingen-Crooswljk, Noord, Overschie, Pernis, Prins Alexander en Rozenburg vast te stellen en het college op te dragen de uitvoering van de gebiedsplannen ter hand te nemen. Dit onder het voorbehoud dat deze plaatsvindt binnen door de gemeenteraad vastgestelde en nog vast te stellen beleidskaders en financiële kaders. Voor knelpunten en wensen in de plannen is de keuze de voorgestelde beoordeling te volgen.

Bekijk document



Besluiten gemeentebreed | Raadsinformatiesysteem | Bestuurlijk Informatiesysteem